PinkFloyd
Dołączył: 23 Cze 2012
Posty: 1761
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 145 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: USA - (pochodzenie Szczecin) Płeć:
|
Wysłany: Pią 11:18, 06 Lip 2012 Temat postu: Diagnostyka podstawowych paratmetrów mierzalnych Audi A2 |
|
Najlepiej program Vag 311-2 pełna wersja lub VCDS
Silniki TDI VAG
[link widoczny dla zalogowanych]
najlepiej logi statycznie 00, 01, 03, 04, 07 ( ciepły po nocy, i rozgrzany ), 011, 013, 023, 00BS, 03BS i 011BS, dynamicznie 03, 08, 011
Na podstawie wyników mozna ustalic czy dana jednostka pracuje prawidłowo. Interpretacja logów wymaga pewnego doświadczenia w tym temacie i wystarczy, że osoby zainteresowane wrzuca do tematu uporządkowane logi wraz z opisem dolegliwości
Silniki benzynowe VAG, podstawowe parametry to zczytanie błedów i diagnostyka poniższych elementów mających wpływ na prace jednostki benzynowej
EGR
grupa 74: (adaptacja na basic - nastawy podstawowe)
pole 1 położenie 0 zaworu: wartość 0,3 do 1,3V (zamknięty)
pole 2 położenie 100% zaworu: wartość 2,9 do 4,6V (100% otwarty)
pole 3 polozenie aktualne zaworu: wartośc 0,3 do 4,6V zależy od stanu zaworu: widać w trakcie jazdy jak załączy zawór, normalnie powinno być jak w polu 1 do czasu załączenia.
pole 4 stan adaptacji: prawidłowa lub nie.
Złe wartości napięć poza zakresami w ktorymkolwiek polu - uszkodzony zawór lub połączenia elektryczne.
Testowanie zaworu grupa 75 (basic)
pole 1 obroty silnika
pole 2 podcisnienie w kolektorze 240-420 w zaleznosci od rozgrzania silnika
pole 3 róznica podciśnienia po zadziałaniu zaworu minimum 50
pole 4 stan testu: włączony/wyłaczony test ok/test nie ok.
Zły wynik testu - poniżej 50 - zatkane rury EGR, zle założony zawór, zatkany zawór, zatkany wylot z kolektora wydechowego do EGR np. kawałki blachy ze stopionego katalizatora wstępnego w kolektroze wydechowym latają po instalacji.
Aby załączyć test rozgrzej silnik ponad 80stopni i na postoju uderz w pedał gazu 5 razy az do uzyskania maksymalnych obrotów, test powinien się uruchomić, jezeli sie nie uda załączyć, zrobi to sam w trakcie jazdy - najlepiej trasa i jazda ze stała prędkościa obrotową, obserwujesz 75 w zwyklym trybie nie basic-nastawy podstawowe.
1. Test pierwszej sondy Lambda
Samochód musi być nagrzany, tzn wskazówka temperatury wody musi być na 90stC.
VAGiem wchodzimy w Basic Setting (04) (pol. Nastawy podstawowe)
Wybieramy tylko jedną grupę 34. (Ważne aby była tylko jedna wybrana)
Nagrzewamy katalizator (pole drugie musi się znaleźć w zakresie, czyli temp powyżej 350st C) (swoją drogą to nie wiem czy tutaj nie ma błędu, bo ja zawsze te testy robie powyżej 500st C i dopiero wtedy chcą się wykonać)
Wciskamy pedał gazu tak aby obroty utrzymywać powyżej 2000 rpm ( i tutaj też jest kilka wersji w sieci, niektórzy piszą że powyżej 3000 rpm) Trzeba utrzymywać te obroty cały czas identyczne w bardzo zbliżonym zakresie (przykład tzn. 2000 - 2200). Jeżeli obroty są odpowiednie i inne warunki też to w polu 4 pokaże się się TEST ON. Trzymamy obroty nadal aż do zakończenia testu. Jeżeli test nie chce się wykonać to delikatnie zwiększamy obroty.
Na zakończenie testu w polu 4 mamy B1-S1 OK lub B1-S1 not OK lub TEST OFF
Dwa pierwsze oznaczają wynik testu, trzecie oznacza że test został przerwany i trzeba go powtórzyć.
2. Sprawdzenie drugiej sondy Lambda
Podobnie jak dla pierwszej sondy, lecz test przeprowadzamy w grupie 36.
Czyli wybieramy Basic Setting (04) (pol. Nastawy podstawowe) i grupa 36. (Ważne aby była tylko jedna wybrana)
Podnosimy obroty do ustalonej wartości - powyżej 2000 rpm, patrzymy czy jest TEST ON w polu 2, czekamy aż się wykona i oglądamy wynik: B1-S2 OK lub B1-S2 not OK.
Ten wynik może już tam być, bo test wykonał się przy okazji testu pierwszej sondy lambda.
Aby wykonać go jeszcze raz - bo mamy taką chęć - to musimy wyłączyć silnik i odpalić go jeszcze raz - czyli zresetować komputer.
3. Test katalizatora.
Test ten można wykonać jeżeli zostały przeprowadzone testy sond lambda i w obu przypadkach wynik był pozytywny.
I znowu test wykonujemy w Basic Setting (04) (pol. Nastawy podstawowe)
Wybieramy grupę 46 i tylko tę jedną.
Wchodzimy na obroty i czekamy na pole 4 z wynikiem. Ten test jest dużo dłuższy od poprzednich. Wynik jest w polu 4 : Cat B1 OK lub Cat B1 not OK.
W polu 3 mamy zarzucie katalizatora. Tzn 1.00 oznacza, że katalizator jest zużyty i trzeba go wymienić. Od wartości 0,75 w sterowniku silnika zapisywany jest błąd katalizatora. Sprawny nowy katalizator ma wynik od 0,1 do 0,3. Trzeba powiedzieć że to jest wynik sprawności na podstawie wyników pomiarów dwu sond lambda - może być obarczony błędem.
Ocena bloków wartości mierzonych, -układ regulacji lambda-
Silnik pracuje na jałowym biegu.
Temperatura pracy katalizatora minimum 350oC (grupa wskazań 34, pole wskazań 2).
Odczytywanie bloku wartości mierzonych 30. Wskazanie na wyświetlaczu:
1 2 3 4 Pola wskazań: Wartość wymagana Ocena
Status układu regulacji sondy lambda 111 zainstalowanej za katalizatorem.
Status układu regulacji sondy lambda 111 zainstalowanej przed katalizatorem.
Grupa wskazań 32 -Układ regulacji lambda- wyuczone wartości lambda
Odczytywanie bloku wartości → Wskazanie na wyświetlaczu: mierzonych 32.
1 2 3 4 Pola wskazań: Wartość wymagana Ocena
Wyuczone wartości lambda przy częściowym obciążeniu (multiplikacja) -10 do 10 %
Wyuczone wartości lambda przy jałowym biegu (addytywne) -10 do 10 %
Uwaga
Dla pola wskazań1 i 2:
- Niewielkie wartości oznaczają, że silnik pracuje na zbyt bogatej mieszance, dlatego układ regulacji lambda ją zubaża.
- Wysokie wartości wskazują, że silnik pracuje na zbyt ubogiej mieszance, dlatego układ regulacji lambda ją wzbogaca.
- Przy braku napięcia w komputerze sterującym zostają przywrócone wszystkie wyuczone wartości.
- Add = additiv – usterka (np. „fałszywe powietrze”) coraz słabiej uwidacznia się przy wzrastających obrotach. W przypadku zsumowanych (addytywnych) wartości wyuczonych czas wtrysku zostaje zmieniony o stałą wartość. Wartość ta nie jest zależna od podstawowego czasu wtrysku.
- Mul = multiplikativ – usterka (np. usterka zaworu wtryskowego) coraz silniej uwidacznia się przy wzrastających obrotach. W przypadku wyuczonych wartości mnożonych (multiplikatywnych), dotyczy ona procentowej zmiany czasu wtrysku. Ta zmiana zależna jest od podstawowego czasu wtrysku. Wprowadzić przebieg wyuczenia: komputer sterujący dla modus 04, nastawy podstawowe.
- Warunki wyuczenia dla jałowego biegu: jałowy bieg, temperatura płynu chłodzącego minimum 75oC, temperatura zasysanego powietrza maksimum 90oC.
- Warunki wyuczenia dla częściowego obciążenia: temperatura płynu chłodzącego minimum 75oC, temperatura zasysanego powietrza maksimum 90oC.
Grupa wskazań 32 -Układ regulacji lambda- wyuczone wartości lambda
Odczytywanie bloku wartości → Wskazanie na wyświetlaczu: mierzonych 33.
1 2 3 4 Pola wskazań: Wartość wymagana Ocena
Napięcie sondy lambda zainstalowanej przed katalizatorem 0,000 do 1,000 V
Regulator lambda dla sondy lambda zainstalowanej przed katalizatorem -10,0 do 10,0 %
Uwaga dla pola wskazań 1
- Wskazywana wartość musi oscylować w pobliżu 0.
- Jeżeli zostanie wskazana stała wartość 0, układ regulacji lambda przełączy się z regulacji na sterowanie, ponieważ usterka występuje w układzie regulacji lambda.
- Odczytywanie pamięci usterek.
Uwaga dla pola wskazań2
- Sygnał napięcia „mieszanka za bogata (mała pozostałość tlenu)” około 0,7 do 1,0 V.
- Sygnał napięcia „mieszanka za uboga (duża pozostałość tlenu)” około 0,0 do 0,3 V.
- Przy przeskoku z „bogatej” na „ubogą” i odwrotnie (λ = 1,0) wystąpi przeskok napięcia od 0,7 do 1,0 V na 0,0 do 0,3 V i odwrotnie.
- Na podstawie stromego skoku napięcia, układ regulacji lambda może nie utrzymywać stale wzajemnego ustawienia idealnego składu mieszanki, której odpowiada λ = 1,0. Regulacja zmienia się nieustannie między stanami „nieznacznie za uboga” a „nieznacznie za bogata”.
Napięcie sondy lambda Uλ w mV 5
A: wysokie napięcie sondy lambda 1 Mieszanka za bogata (nadmiar paliwa lub niedobór powietrza). Wysoka wartość CO.
B: niskie napięcie sondy lambda 1 Mieszanka za uboga (niedobór paliwa lub nadmiar
powietrza). Niska wartość CO.
i następne 50 stron ............................... tylko dotyczące sondy
- Grupa wskazań 33 -Układ regulacji lambda- wyuczone wartości lambda
- Ocena grupy wskazań 33, pole wskazań 1 – układ regulacji lambda dla sondy przed katalizatorem
- Ocena grupy wskazań 33, pole wskazań 2 – napięcie sondy lambda dla sondy lambda przed katalizatorem
- Grupa wskazań 34 -Układ regulacji lambda- diagnoza sondy lambda zainstalowanej
przed katalizatorem (sprawdzanie stopnia zużycia sondy lambda, kontrola trwania okresu)
- Ocena grupy wskazań 36, pole wskazań 1 - napięcie sondy lambda dla sondy lambda za katalizatorem
- Grupa wskazań 37 -Układ regulacji sondy lambda-
- Grupa wskazań 41 -Układ regulacji lambda- układ podgrzewania sondy lambda
- Grupa wskazań 46 -Układ regulacji lambda- sprawdzanie działania katalizatora (sprawdzanie wymienialności)
- Grupa wskazań 99 -Układ regulacji lambda- stan pracy układu regulacji lambda
- Ocena bloków wartości mierzonych, grupy wskazań 50 do 69 -regulacja obrotów-
- Grupa wskazań 50 -Regulacja obrotów- stany pracy
- Grupa wskazań 54 -Regulacja obrotów- stany pracy
- Grupa wskazań 55 -Regulacja obrotów- stabilizacja jałowego biegu
- Grupa wskazań 56 -Regulacja obrotów- stabilizacja jałowego biegu
- Grupa wskazań 70 -Redukcja spalin- diagnoza układu zbiornika węgla aktywnego (system odpowietrzenia zbiornika paliwa)
Diagnostyka dawkowania na podstawie temp. czujników, blok 07 pomiar bez odpalania silnika po postuju nocnym , ten sam parametr na gorąco. Na zimno wartości 3 czujników powinny byc zblizone dop +-5st. Na goraca temp. zasysanego pow nie wiekrza niż 40st, temp. płynu powyżej 80st. Za wys. temp. zasysnaego pow awarja termosttau podgrzewania ukałdu dolotowego, temp. wiadomo awarja termostatu.
PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z PRZEPUSTNICĄ DBW
(Sprawdź czy komunikacja z silnikiem jest realizowana przez protokół KWP-1281 - informacja widoczna w lewym, górnym rogu ekranu "Odczyt z sterownika"). Niektóre przykłady pojazdów, w których sterownik silnika wykorzystuje KWP-1281 ( rok prod. 2000 + ): Golf / GTi / Bora / Jetta / Nowy Beetle / Audi TT 1.8 T, A2
Zapłon włączony, silnik nie pracuje!
[Wybór]
[01 - Silnik]
[Bloki pomiarowe - 08]
Wybierz grupę "060".
[Idź!]
[Przełącz na Nastawy - 04]
Po przełączeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja:
"Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM.
System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym można ponownie przełączyć na :
[Bloki pomiarowe - 08]
...i gotowe.
CDN.......................
Post został pochwalony 3 razy
|
|